Boek review: Zusje – Rosamund Lupton

Zusje Rosamund Lipton Sister book boek lezen reading

Zusje was wederom een boek dat een aantal jaar ongeopend in mijn boekenkast heeft gestaan. Hij trok me niet echt en ik dacht dat ik hem te eng zou vinden omdat het een thriller is. Na het lezen van Eat, Pray, Love heb ik hem toch een kans gegeven. Ondanks dat het verhaal een beetje freaky is, was het niet eng.

“I’d rather feel guilty for the rest of my life than for her to have felt a second’s fear.” ~ Beatrice Hemming

Als Beatrice hoort dat haar zusje wordt vermist pakt ze direct haar koffers en vliegt ze naar Londen. Daar doet ze er alles aan om (samen met de politie) haar zusje te vinden. Als ze haar dood op een openbaar toilet vinden met doorgesneden polsen wordt de zaak gesloten. Tess heeft zelfmoord gepleegd. Echter wil Beatrice (die altijd heel close was met haar zus) dit niet geloven. Ze is dan ook vastberaden om aan te tonen dan haar zusje is vermoord en ze zal niet rusten totdat ze de dader heeft gevonden. Helaas wil niemand haar geloven en wordt haar geloofwaardigheid steeds kleiner.

“Grief is love turned into an eternal missing.” ~ Beatrice Hemming

Op de universiteit heb ik het vak ‘Storytelling’ gevolgd. Hier heb ik verschillende technieken geleerd om een goed verhaal te schrijven. Het is dan ook heel erg duidelijk dat Lupton voor haar debut bijna al deze technieken heeft gebruikt. Flashbacks, flashforwards, verschillende camerapunten gebruiken enzovoort. Doordat ze zo vaak van het heden terugspringt naar het verleden moest ik hier in het begin heel erg wennen. Ik had vaak niet door dat de tijd was veranderd.

Het verhaal is vanaf het begin af aan enorm spannend. Het is dan ook erg moeilijk om dit boek weg te leggen. Je wilt als lezer weten wat er met Tess is gebeurd. Het hele boek bouwt ook op naar dit moment. Het plot is erg verassend (ik zag hem niet aankomen), maar ook zeer teleurstellend. Ruim 300 pagina’s doet Lupton erover om bij de waarheid te komen. Vervolgens wordt dit in een paar pagina’s afgeraffeld. Ook blijf ik als lezer met vragen achter en mis ik gevoelsmatig de laatste twee hoofdstukken. Ik wil weten hoe het met de personages is afgelopen. Alhoewel het geen open einde is, moet je het wel zelf invullen doordat het boek opeens stopt.

Onderwerpen zoals liefde, familie, vriendschappen, angst en rouw komen duidelijk naar voren. Evenals taaislijmziekte wat als een rode draad door het boek loopt. Op de laatste tien bladzijdes na vond ik het boek onwijs spannend en heb ik het met veel plezier gelezen.

Welk boek ben jij momenteel aan het lezen?