Review: Kobo Clara HD

In oktober had ik wat financiële meevallers. Zo ontving ik mijn vakantiegeld (dat krijgen wij in oktober in plaats van mei) en werd mijn salaris voor de zomertrainingen die ik gaf uitbetaald. Meestal zet ik dit meteen op mijn spaarrekening, maar ik besloot er dit keer iets voor mezelf van te kopen. Al heel erg lang twijfelde ik over de aanschaf van een e-reader. Door die financiële meevallers besloot ik de knoop door te hangen en hem te kopen.

De zoektocht

Er zijn verschillende merken e-readers te koop. De twee bekendste zijn Kobo en Kindle. Vooraf wist ik al dat ik graag een Kobo wilde hebben. Kindle werkt samen met Amazon en Kobo met Bol.com. Bovendien heb ik veel goeds gehoord over Kobo+, dit is een abonnement wat je af kunt sluiten waarmee je onbeperkt duizenden boeken kunt lezen of luisteren. Op dit moment heb ik nog genoeg boeken liggen waardoor ik er geen behoefte aan heb. Echter gaan e-readers jarenlang mee en zou dat in de toekomst kunnen veranderen. Door voor een Kobo te gaan blijf ik de mogelijkheid wel houden.

Uiteindelijk koos ik voor de Kobo Clara HD. Ik heb veel reviews gelezen en gekeken naar het budget wat ik had. Ik las altijd op een tablet, dus echt een noodzaak is een e-reader niet voor mij. Ik had dan ook geen behoefte om hier €200,- of meer aan uit te geven. Toen bleven er nog twee opties over. Uiteindelijk ben ik voor de Clara HD gegaan omdat deze een beter display heeft dan de budget variant. De kleurtoon hiervan kun je namelijk aanpassen waardoor je hem in de avond voordat je gaat slapen geler kunt maken. Op Amazon heb ik een hoesje besteld om er omheen te doen. Ik las namelijk dat het scherm best kwetsbaar kon zijn. Bovendien komt er dan ook minder stof op als ik een fysiek boek aan het lezen ben.

Mijn gebruikservaring

In het begin moest ik ontzettend wennen aan de e-reader. Ik was namelijk gewend om mijn boeken op een iPad te lezen. Ik merkte direct dat het scherm van de e-reader veel fijner leest. Het geeft minder licht af en lijkt meer op papier. Echter is de interface wel veel langzamer dan mijn super snelle tablet. Je moet een seconde wachten voordat het menu geladen is of de bladzijde is omgeslagen. Het is gewoon wat minder fancy. Er is dan ook een duidelijk prijsverschil. Het wende gelukkig al snel en inmiddels heb ik wat meer geduld.

Lezen op een e-reader is écht heel veel fijner. Ik ken ook een aantal mensen die lezen op een e-reader fijner vinden dan een fysiek boek en ergens begrijp ik dat wel. Het is super licht in de hand, leest makkelijk en je kunt ook in het donker lezen zonder moeilijk te hoeven doen met een lamp.

Functies

De Kobo Clara HD heeft niet zo heel veel functies. Dat heeft hij ook niet nodig, want ik gebruik hem alleen om te lezen. Toch wil ik er een paar uitlichten die ik zelf erg leuk vind. Je kunt bijvoorbeeld woorden, zinnen of paragrafen markeren en er een notitie aan toevoegen. Ook houdt de e-reader je statistieken bij. Zo laat hij zien hoe ver je je in het boek bent procentueel gezien en hoelang je nog moet lezen. Ook berekend hij hoe snel je leest, gemeten in bladzijden per minuut. Tot slot laat hij zien hoeveel van je boeken je al gelezen hebt en hoelang je in totaal hebt doorgebracht met de e-reader. Wat ook best handig is (maar waar ik nog geen gebruik van heb gemaakt) is de wifi die erop zit. Hiermee kun je vanaf je e-reader direct boeken aanschaffen in de Kobo online store. Zo kun je meteen verder lezen als je een boek uit hebt.

Dit is de eerste e-reader die ik heb, dus ik heb geen vergelijking met andere. Wel kan ik zeggen dat ik hier heel erg tevreden over ben en dat ik hem, na een aantal maanden gebruikt te hebben, het leesliefhebbers erg kan aanraden.

Lees jij het liefst op een e-reader of in een fysiek boek?