Fotodagboek: Weekendje zeilen in Friesland

Het bedrijf waarbij ik werkte wilde graag een Corona-proof personeelsuitje organiseren. Dat werd een weekendje zeilen in Friesland. Je zit immers maar met maximaal drie anderen op een boot en per twee man hadden ze een vier persoons hut geboekt of je kon slapen in een eigen tent of op de boot. Zodoende was ik afgelopen weekend dus niet aan het klussen, maar aan het zeilen!

Zeilen zeilboot sailing sailboat water meer lake rivier kanaal blauw boot boat Friesland map kaart waterkaart route varen

Dit is de route die we de eerste dag hebben gevaren. Op zaterdagochtend stonden we met z’n allen om 10:30 klaar in Oudega. Het oorspronkelijke plan was om via het Slotermeer naar Sloten te zeilen. Uiteindelijk zijn twee van de vier boten daar aanbeland. Mijn boot samen met een andere zijn uiteindelijk in Heeg aangekomen. Daar hebben we met z’n allen lekker geluncht voordat we met de wind in de zeilen weer terug keerden.

Zeilen zeilboot sailing sailboat water meer lake rivier kanaal blauw boot boat Friesland varen borrel

Met name op de heenweg was het erg koud op de boot, dit kwam doordat er ontzettend veel wind stond. Goed voor het zeilen, iets minder goed voor mijn verkleumde handen.

Toen we weer op de camping arriveerden stond er een borrel voor ons klaar. Wat je op de foto ziet was nog maar het begin. Uiteindelijk stonden er drie picknicktafels vol met lekkere hapjes. De vierde werd gereserveerd voor het avond eten en de toetjes. We kwamen dus zeker niets tekort.

Zeilen zeilboot sailing sailboat water meer lake rivier kanaal blauw boot boat Friesland varen sunset haven

In de avond konden we genieten van een prachtige zonsondergang. Deze kon ik zelfs zien vanuit mijn hutje. Ik had het geluk dat er uiteindelijk wat mensen hadden afgezegd waardoor ik alleen sliep. Erg veel heb ik helaas niet geslapen doordat het ’s nachts afkoelde naar een graad of 7. De hutjes waren niet geïsoleerd en ook niet voorzien van een verwarming waardoor het er behoorlijk koud was.

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl sunset sunrise zonsopkomst zonsondergang friesland

Doordat ik niet zo goed had geslapen was ik wel vroeg wakker. Ik had het koud en hoopte dat mijn lichaam wat op zou warmen door een rondje te gaan hardlopen. Voor de zekerheid trok ik mijn vest nog even aan, van uitgaand dat deze na 200 meter al veel te warm was. Echter was dit niet het geval. Ik weet niet hoe het komt, maar 10 graden voelde in Friesland als 1 graad in vergelijking met Eindhoven. Mijn tenen waren uiteindelijk warm geworden, maar dat was ook het enige.

Gelukkig heb ik wel van de prachtige omgeving kunnen genieten. De foto’s die je hieronder ziet heb ik allemaal gemaakt tijdens het hardlopen.

Na een (niet zo’n warme) douche maakte ik me gereed voor nog een dagje zeilen. Onze schipper van de vorige dag ging vandaag helaas niet mee, waardoor we een nieuwe moesten zoeken. Gelukkig waren er genoeg collega’s die wel aan het roer wilde staan. Zelf was ik fokkenmaat en dat vond ik meer dan prima. Met dezelfde kapitein, maar met twee andere bemanningsleden gingen we weer het water op.

We begonnen met een wedstrijdje op het meer. Uiteraard werd er door de concurrentie vals gespeeld waardoor wij de terechte winnaars zijn. Dit wedstrijdje was enorm leuk! Je bent namelijk niet alleen bezig met waar de wind staat en hoe je het beste kunt zeilen, maar ook hoe je de bocht moet nemen of in kunt halen zodat je als eerste over de finish gaat.

Workum Friesland houses huisjes grachtenpand oud Nederland Holland Netherlands

Vervolgens zijn we naar Workum gevaren waar we met z’n allen lekker hebben geluncht voordat we weer ruim 2,5 uur terug moesten zeilen met wind tegen. Op een bepaald moment zag mijn collega de wind even niet aankomen waardoor onze katrol zelfs het water nog heeft geraakt.

Het was een onwijs leuk weekend waar ik echt van heb genoten. Het was heerlijk om op de boot te zitten. Eenmaal thuis realiseerde ik me pas hoe vermoeiend zo’n weekendje zeilen wel niet is. Ik heb dus even flink moeten bijslapen, maar dat was het helemaal waard.

Heb jij wel eens gezeild?