Werken bij een internationaal bedrijf

Bureau desk

Toen ik voor het eerst serieus ging nadenken over mijn toekomstige carrière zat ik waarschijnlijk op de middelbare school of was ik al aan het studeren. Het leek mij fantastisch om bij een groot internationaal bedrijf te werken. Inmiddels ben ik al ruim een jaar full-time in dienst bij een bedrijf wat kantoren over de hele wereld heeft zitten. Van Californië tot Shanghai. Is werken bij een internationaal bedrijf zoals ik had verwacht?

Mijn verwachtingen

Ik had volgens mij niet zo heel veel verwachtingen van werken bij een internationaal bedrijf. Hetgeen wat ik met name verwachte was natuurlijk dat de voertaal Engels is. Naast Nederlands is dit ook de enige taal die ik vloeiend spreek en waarmee ik gemakkelijk met andere mensen uit het buitenland kan communiceren. Wat ik ook had verwacht, door de moeder van een vriend die ook internationaal werkte, was dat je regelmatig naar het buitenland zou gaan voor meetings. Al die gratis zakenreisjes zag ik wel zitten.

De realiteit

Engels is niet per sé de voertaal van het bedrijf waar ik werk. Het hoofdkantoor is gevestigd in Nederland en al mijn collega’s die daar werken spreken ook Nederlands. Met hun ga ik niet in het Engels bellen, omdat Nederlands voor ons allemaal onze moedertaal is. Met alle andere collega’s, klanten en resellers spreek ik inderdaad Engels. Ik denk dat ik ongeveer de helft van de dag in het Nederlands spreek en de andere helft in het Engels communiceer. Als je internationaal wilt werken is het spreken van meerdere talen echt een vereiste, anders wordt het heel lastig.

Die gratis zakenreisjes zitten er helaas niet in. Doordat het hoofdkantoor in Nederland is gevestigd komt iedereen vanuit het buitenland naar ons toe, in plaats van dat wij naar hen toe gaan. Dat is jammer, maar niet heel erg. Ik vind het ontzettend leuk dat ik op deze manier alsnog contacten kan leggen met mensen uit andere landen en culturen. Een van mijn beste vriendinnen heb ik op deze manier leren kennen – zij kwam voor een trainingsweek naar HQ.

Hetgeen waar ik totaal niet aan had gedacht toen ik het idee had dat het leuk zou zijn om bij een internationaal bedrijf te werken is het tijdsverschil. Er is bijvoorbeeld 6 uur tijdsverschil met Boston (waar veel van mijn collega’s wonen). Dat tijdsverschil is best prima te doen. Als het bij ons 14:00 in de middag is, beginnen zij aan hun werkdag waardoor er voldoende overlap is. Met mijn collega’s uit Californië (waar mijn manager woont) is het 9 uur tijdsverschil. Dat is best lastig op een 8 urige werkdag. Je moet er dus rekening mee houden dat je veel vroeg in de ochtenden werkt om met Azië te communiceren en tot laat in de avonden voor Noord- en Zuid-Amerika. Overuren maken dus! Dit is waarschijnlijk het minst leuke aan internationaal werken, maar gelukkig is het niet zo vervelend dat ik mijn baan ervoor op zou willen zeggen. De nadelen wegen gewoonweg niet op tegen alle voordelen.

Zou jij bij een internationaal bedrijf willen werken?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *