5 tips voor hardlopen in het donker

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman orange zonnebril sunglasses good sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl verlichting lights lampjes

Nu het bijna winter is en het steeds vroeger donker wordt kun je er als je studeert of werkt niet meer omheen. Je moet je hardloop rondje in het donker lopen. Het is minder fijn maar ook minder veilig. Toch is het lastig te ontkomen als hardloper zijnde, zeker als je meerdere keren per week wilt trainen. Daarom geef ik vandaag vijf tips voor als je gaat hardlopen in het donker.

1. Draag verlichting

Ik denk dat het dragen van verlichting de belangrijkste tip is die ik je kan geven. Als je in het donker gaat autorijden of fietsen doe je ook je lichten aan, dus waarom niet als je gaat hardlopen? Zeker als je op stukken loopt waar ook fietsers en/of auto’s mogen komen is het voor jouw eigen veiligheid belangrijk om goed zichtbaar te zijn. Naar mijn mening zijn reflectoren in het donker niet voldoende. Je hebt verschillende soorten verlichting zoals bandjes die je om je armen of benen kunt dragen, een hoofdlamp of sportvest. Met name van die laatste ben ik fan en draag ik altijd als ik in het donker naar buiten ga. In tegenstelling tot een hoofdlamp zorgt deze er namelijk voor dat je zowel aan de voor- als achterkant licht hebt en het overige verkeer je goed kan zien.

2. Vermijd afgelegen gebieden

Als het donker is kun jij je – zeker als vrouw-zijne – misschien wel wat minder veilig voelen als je alleen gaat hardlopen. Het is zeker aan te raden om een loopmaatje mee te nemen, maar voor het geval hij of zij een keer niet kan is het handig om afgelegen gebieden te vermijden. Ga dus niet langs het kanaal lopen, over het industrieterrein of in een buitengebied. Ook bepaalde wijken waar het wat minder veilig is kun je beter maar even overslaan, hoe fijn de paden daar ook zijn. Kies liever voor gezellige woonwijken waar oude vrouwtjes samen met hun kat uit het raam kijken of loop zoals ik door de binnenstad. Het centrum van Eindhoven is ’s avonds een stuk rustiger dan op een zaterdagmiddag waardoor je er prima kunt hardlopen.

3. Kies voor geasfalteerde fietspaden

Als je ze in jouw omgeving hebt kun je het beste voor geasfalteerde fietspaden kiezen. Natuurlijk niet wanneer je dan door het bos moet lopen of op andere afgelegen wegen, maar wel als ze midden door jouw woonwijk lopen zoals bij mijn ouders het geval is. Waarom liever voor asfalt kiezen? Omdat je in het donker de straat veel minder goed ziet. Hierdoor is de kans groter dat je loszittende stenen of ongelijke klinkers over het hoofd ziet waardoor je opeens languit op de straat ligt. Als je op asfalt loopt heb je hier geen last van.

4. Doe je duurloop in het weekend

Loop je net als ik een keer per week een duurloop? Bewaar deze dan voor in het weekend. Waarschijnlijk heb je dan wel de mogelijkheid om te gaan lopen wanneer het licht is. Daar wil je natuurlijk goed gebruik van maken door je langste training (je duurloop dus) dan te doen. Bovendien is de kans ook groot dat je in het weekend meer tijd hebt en beter uitgerust bent dan ’s avonds na je werk of na een lange dag colleges volgen.

5. Ga direct vanuit werk/school

Het is heel erg verleidelijk om na een lange dag op je werk of school bij thuiskomst meteen op de bank te ploffen, maar doe dit niet. Je maakt het voor jezelf dan veel moeilijker om er weer vanaf te komen. Bovendien is het rond de spits (wanneer jij thuis bent) drukker op straat dan ’s avonds rond 8 uur. Ik voel me veel veiliger in het donker op straat wanneer er nog veel woon- werkverkeer is en ik niet het gevoel heb dat ik de enige op de wereld ben.

Loop jij wel eens in het donker?

Cheers!
Sandra-Anna

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *