6x tips om een ochtendloper te worden

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman orange zonnebril sunglasses good sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl woman sunset sunrise

Ik ben een echte ochtendloper. Dit begon in de zomer van 2018 toen ik in het weekend met liefde om 6 uur ’s ochtends mijn bed uit ging om nog voor de warmte te kunnen hardlopen. Inmiddels sta ik drie/vier keer per week vroeg op om nog voordat ik begin met werken mijn training te kunnen afvinken. Ik ben niet geboren als ochtendmens, dus ook jij kan een ochtendloper worden. Vandaag deel ik mijn tips om daar te komen.

1. Ga op tijd naar bed

Vroeg opstaan is leuk, maar dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van je slaap. Om goed uitgerust aan je dag te beginnen, betekend dit dat je minstens 8 uur moet slapen. Als je om 6 uur ’s ochtends opstaat, betekend dit dat je om 10 uur ’s avonds moet slapen. Ga dus op tijd naar bed. Als je later naar bed gaat zul je in de ochtend nog moe zijn en moeite hebben om je bed uit te kunnen. Bovendien kun je natuurlijk alleen goed lopen in de ochtend als je voldoende uitgerust bent.

2. Zet je wekker

Het klinkt heel logisch, maar als je geen wekker zet, dan word je waarschijnlijk ook niet vroeg wakker. Ik vind het zelf prettig om mijn wekker een kwartiertje eerder te zetten zodat ik nog 15 minuten heb om even in bed wakker te worden. Ben jij een snoozer? Spreek dan met jezelf af dat jij je wekker maximaal een keer mag snoezen. Daar moet jij je dan ook wel aan houden!

3. Leg je outfit klaar

Het is veel makkelijker om ’s ochtends je bed uit te gaan als je niet al teveel hoeft na te denken. Bekijk dus voordat je naar bed gaat even wat het weerbericht voor de volgende ochtend is en leg je hardloopoutfit al klaar. Dan hoef jij in de ochtend alleen nog maar je bed uit te rollen en je kleding aan te trekken. Voordat je het weet heb jij je hardloopschoenen al aan en sta je buiten!

hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl nature woman sport watch sporthorloge GPS Garmin running shoes hardloopschoenen hardlopen running runninggirl hardloopster vrouw meisje dame girl eindhoven nature sunset zonsondergang sunrise zonsopkomst

4. Experimenteer met voeding

Zelf loop ik het liefst op een lege maag, maar dit kan voor jou heel anders zijn. Experimenteer dus met voeding. Zo kom je erachter welk voedsel jij in de ochtend moet nemen (en hoelang je moet wachten) om het prettigst te kunnen lopen. Misschien is dat alleen een banaan of zijn dat witte boterhammen met jam. Probeer iedere keer iets anders totdat je weet wat het beste voor jou werkt.

5. Zoek motivatie

Waarom wil jij eigenlijk in de ochtend gaan hardlopen? Er is vast een reden waarom jij graag een ochtendloper wilt worden, anders had je deze blog niet gelezen. 😉 Wellicht lijkt het je een fijn idee om nog voordat je met je dag begint al een rondje te hebben gelopen of heb je ’s avonds andere verplichtingen zoals tijd met je partner of kinderen doorbrengen. Misschien vind je het (net als ik) ’s middags veel te warm om te lopen en ga je het liefste nog voordat de zon op komt en het warm is. Ook ’s avonds is het vaak warmer dan in de ochtend. Wat je reden ook is, denk hieraan als je ’s ochtends wakker wordt en geen zin hebt om uit je bed te gaan. Dit zorgt voor motivatie om toch die eerste stap te zetten. We weten allemaal dat de eerste stap de moeilijkste is.

6. Niet nadenken, maar gaan!

Het is ochtend. Je bent moe en misschien nog wel een beetje duf van je slaap. Waarschijnlijk ben je nog niet helemaal wakker. Ga dan ook niet teveel nadenken. Je hoeft niet op dit tijdstip de voor- en nadelen af te wegen van het wel of niet gaan lopen. Dat heb je de vorige dag al gedaan dus jij gaat gewoon. Op een gegeven moment wordt het een routine en doe je dit allemaal op de automatische piloot. Als je buiten bent en de zonsopkomst ziet zul je dankbaar zijn dat je bent gegaan. Als je dan na een aantal kilometer wat levendiger begint te worden weet je dat dit de áller fijnste manier is om wakker te worden.

Loop jij wel eens in de ochtend?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *