Running talk: Naar je lichaam luisteren

Massage handen rug vrouw

Het is belangrijk, verwarrend en niet altijd even makkelijjk om naar je lichaam te luisteren. Jouw lichaam geeft allerlei signalen af zoals dat je fit bent en lekker in je vel zit, maar ook wanneer je overtraind begint te raken en een stapje terug moet doen. Om blessures en ander leed te voorkomen is het belangrijk om hier naar te luisteren. Voor sommigen (zoals ik) is het behoorlijk lastig om een stapje terug te doen. Zeker als je aan het trainen bent voor een specifiek doel en je trainingen eindelijk beter gaan of wanneer het doel steeds dichterbij komt. Dan moet je ook nog verschil zien te maken tussen wanneer je eigenlijk geen zin hebt en smoesjes bedenkt om niet te ‘hoeven’ gaan en wanneer er echt iets aan de hand is. Luisteren naar je lichaam is maar lastig.

Een aantal jaar geleden luisterde ik nooit naar mijn lichaam. Als ik een pijntje voelde ging ik er altijd doorheen net zolang totdat het echt niet meer kon. Ik heb meerdere keren een wedstrijd geturnd waarbij mijn kuit zodanig overbelast was dat ik niet eens meer kon lopen van de pijn. En toch bleef ik maar turnen. Ook toen ik merkte dat ik een hardloopblessure begon te krijgen wilde ik het liefst zo lang mogelijk door blijven lopen. Aan doorzettingsvermogen geen gebrek. 😉 Alhoewel ik hiermee nooit iets echt kapot heb gemaakt, was het natuurlijk niet goed. Een spier die overbelast is, is ook een stuk kwetsbaarder en zal bijvoorbeeld sneller scheuren. Ook de tijd die het kost om uiteindelijk van dit pijntje of deze blessure af te komen is veel langer als je door blijft trainen dan wanneer je vroegtijdig een stapje terug doet.

Gelukkig realiseer ik me dit de laatste tijd steeds meer en raadpleeg ik een fysiotherapeut als ik een blessure niet meer kan ontkennen. Je hoeft natuurlijk niet ieder pijntje na te laten kijken, maar gebruik je gezonde verstand. Ga bij jezelf na of het hoort om dat pijntje te voelen, wanneer je het voor het eerst voelde en of het na een training erger wordt. Dat kunnen indicators zijn van een beginnende blessure. Een overbelaste kuit (waar ik helaas meer dan voldoende ervaring mee heb) begint bij mij altijd met stijven kuiten. Moet ik dan meteen naar de fysio als ik merk dat mijn kuiten stijf zijn? Nee, hoor. Ik kan ze thuis ook prima losmaken met een foamroller. Pas als ik merk dat de pijn toeneemt in plaats van vermindert zal ik de telefoon oppakken om een afspraak te maken.

Het is bovendien ook niet altijd even makkelijk om te weten wanneer je vermoeid bent omdat je die nacht weinig hebt geslapen en misschien wat meer stress hebt, dan wanneer je lichaam de training-intensiteit niet aankan. Weet je het niet zeker? Neem dan geen risico. Ook met een training minder of met ingekorte trainingen kun je jouw doel behalen. Zo heb ik ook de halve marathon van Eindhoven uit kunnen lopen.

Natuurlijk is het niet leuk om naar jouw lichaam te luisteren, al helemaal niet wanneer jouw hart iets anders zegt. Verstandig zijn is nooit leuk, maar hiermee kun je wel voorkomen dat het van kwaad naar erger gaat.

Luister jij naar jouw lichaam?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *