Zo maak je eenvoudig een training voor je Garmin

hardlopen horloge smartwatch Garmin vivoactive 3 gps ready workout running hardlopen rennen runner

Al ruim anderhalf jaar loop ik mijn rondjes met de Garmin VivoActive 3 om mijn pols. Intervaltrainingen deed ik voorheen altijd op de baan, daarna maakte mijn trainers schema’s voor mij in een app die ik kon synchroniseren met mijn horloge. Nu ik weer zelf aan het trainen ben zonder trainer of atletiekbaan wil ik nog steeds intervaltrainingen kunnen lopen zonder continue op mijn horloge te moeten kijken. Fartleks hebben een tijdlang geholpen, maar nu ik weet hoe gemakkelijk het is om zelf een training voor je Garmin horloge te maken zet ik ze er iedere week in. Hierdoor heb ik toch kwalitatief betere trainingen dan wanneer ik iets ga doen zonder plan. Wil je ook weten hoe jij heel eenvoudig een training in je Garmin kan zetten? Lees dan deze blog!

De eerste stap is het downloaden van de Garmin Connect app. Deze is gratis verkrijgbaar voor zowel Apple als Android toestellen. Als je een Garmin horloge hebt, dan is de kans groot dat je deze app al hebt om de data die jouw horloge verzamelt op je telefoon te zien en om al jouw activiteiten te synchroniseren.

Garmin Connect

Open de app, klik links onderin op ‘more’. Ga vervolgens naar ‘training’ en klik op ‘workouts’. Daarna klik je op ‘create a workout +’ en kies je de sport waarvoor je een (interval) training wilt maken.

Garmin Connect

Automatisch staat er al een warming-up, activiteit en cooling down in, maar deze kun je zelf aanpassen of verwijderen. Om hem te verwijderen klik je simpelweg op het kruisje rechts en vervolgens op ‘delete’. Om hem aan te passen klik je erop. Je kunt het label aanpassen naar warm up, run (of een andere activiteit), recover, rest, cool down en other. Ook kun je hier notities toevoegen, ik vind het bijvoorbeeld fijn om hier mijn tempo neer te zetten zodat ik weet met welke intensiteit ik dat deel van de training moet doen. Vervolgens kun je kiezen of de stap klaar is na een bepaalde tijd, afstand, aantal verbrande calorieën, hartslag of nadat je op het knopje van je Garmin hebt gedrukt. Ook kun je de duur aanpassen. Je kunt zelf bepalen hoelang of hoe ver je moet lopen voordat je naar de volgende stap gaat. Een nieuwe stap toevoegen doe je door op ‘add a step’ te klikken.

Als je meerdere keren hetzelfde gaat doen zoals vier keer 5 minuten hardlopen en na iedere 5 minuten 1,5 minuut rust, dan kun je het beste een herhaling toevoegen. Dit doe je door op ‘add a repeat’ te klikken. Je kunt hierbij de duur van de training en herstel helemaal instellen zoals hierboven. Ook kun je stappen toevoegen waardoor je bijvoorbeeld 5 minuten snel met 2 minuten snel kan afwisselen. Daarnaast kun je instellen hoevaak je wilt dat deze stappen worden herhaald. Om de volgorde van stappen te wijzigen houdt je de drie streepjes naast het kruisje even ingedrukt en versleep je het balkje naar de juiste plaats.

Garmin Connect

Als je klaar bent met het maken van je training klik je op ‘save’. Je kan je training dan een naam geven. Zelf vind ik het handig om de omvang van de training erin te zetten zoals 4 x 5′. Als de training opgeslagen is komt hij bij je ‘workouts’ te staan. Om hem op je horloge te zetten klik je op de naam van de workout en op het telefoon-icoontje rechts bovenin naast de drie stippen. Je kunt dan een toestel kiezen waar je hem op wilt zetten. De volgende keer dat jij jouw horloge koppelt aan Garmin Connect zal hij er automatisch bijgezet worden. Zo simpel is het!

Zet jij jouw trainingen in je horloge?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *