Review: Tailwind sportvoeding

Van Marijke (@heartrunnergirl op Instagram) kreeg ik vier sticks van Tailwind nutrition om te proberen. Dit is sportvoeding wat je tijdens duurlopen kunt gebruiken. Ze beloven voldoende koolhydraten zonder geknoei van plakkerige gelletjes. Ik heb het geprobeerd en vertel je vandaag wat ik ervan vind.

Hoe het werkt

Gelletjes en gelsnoepjes zijn bij de meeste duursporters inmiddels bekend. Tailwind werkt net iets anders. Dit is een poeder wat je aanlengt met water, net zoals je dat bij een eiwitshake doet. Je moet 1 à 2 scoops of een (halve) stick aanlengen met 500-750 ml water. Hier kun je 1 tot 2 uur mee lopen. Ga je langer? Dan moet je 2 à 3 scoops gebruiken of een tot anderhalve stick. Zelf heb ik steeds een stick aangelengd met 500 ml water. Ondanks dat ik geen trechter heb gebruikt (die had ik geen) ging dit verbazingwekkend goed. Ik heb dan ook bijna niet geknoeid. Het flesje goed dichtdraaien, even schudden en je bent klaar om te gaan. Het treft dus wel een kleine voorbereiding, maar dit heb je zo gedaan.

De smaak

In tegenstelling tot de meeste gelletjes is Tailwind niet mega zoet. Ze hebben verschillende smaken, maar ik ben niet zo’n fijnproever dat ik ze uit elkaar kan houden. Voor mij smaakten ze dus allemaal hetzelfde. Gelukkig waren ze niet vies. De smaak kan ik het beste omschrijven als een mix tussen AA drink en snoepkettingen die je vroeger als kind wel eens kreeg. Ik vond de smaak ook niet enorm sterk waardoor hij in je mond blijft hangen. Wat mij betreft is dit dus goedgekeurd.

Energie

Dan het belangrijkste, krijg je er genoeg energie van? Tijdens mijn trainingen heb ik dus een hele stick aangelengd met 500 ml water en hiermee heb ik anderhalf uur hardgelopen op rustig tempo. Voor zo’n training zou ik normaal één gelletje van SIS nemen. Ik ben gewend om onderweg water te drinken dus het meenemen van een flesje is voor mij geen probleem. Ik neem ongeveer iedere halve kilometer een slokje water. Hierdoor heb ik met Tailwind een constante inname van energie. De boost die je bij een gelletje krijgt ervaar ik hiermee dan ook een stuk minder. Ik heb wel eens gemerkt dat mijn energie begon op te raken, toen heb ik gewoon eventjes wat meer gedronken. Dat hielp want daarna kon ik weer lekker doorlopen. Overigens zeggen ze dat het niet plakt. Dat is niet helemaal waar. Als je flesje lekt, dan plakt het drankje wel een beetje maar dit is in vele mindere maten dan bij een gelletje.

Pluspunten:

  • Prima smaak (niet te sterk of te zoet)
  • Constante inname van energie
  • Plakt veel minder dan gelletjes
  • Geen vervelende verpakking

Minpunten:

  • Je moet een flesje water meenemen
  • Je krijgt geen energieboost
  • Treft een minuutje voorbereiding

Eigenlijk ben ik over het algemeen wel tevreden over Tailwind. Ondanks dat ik geen hele slechte dingen hierover kan benoemen, denk ik niet dat ik deze sportvoeding zal gebruiken tijdens mijn lange duurlopen of wedstrijden. Dat komt simpelweg doordat ik te lang loop. Ik doe bijvoorbeeld meer dan 2 uur over het lopen van een halve marathon. Dat zou betekenen dat ik ook meer water moet meenemen, en daar heb ik geen ruimte voor. Voor de kleinere loopjes (tot anderhalf uur) vind ik Tailwind wel een stuk prettiger dan de andere sportvoeding wat ik heb geprobeerd.

Heb jij wel eens Tailwind gebruikt?

Cheers!
Sandra-Anna

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *